1. Om Månöga
Företaget Månöga AB, org nummer:
559469-4290 är baserade på Orust. Företagets postadress är Vassö
126, 473 94 Henån. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka
ett e-post till info@manoga.se
med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom
kort.
2. Beställning
När du slutfört din beställning
skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen
finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och
leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart
kontakta oss via e-post till info@manoga.se
3. Leverans
Våra normala leveranstider är 3-6
vardagar. Alla paket levereras av DHL eller Postnord om inte annat fraktsätt valts.
Gratis frakt inom Sverige när du handlar för minst 700 kr, annars
49 kr per order.
3.1. Om ditt paket försvinner under leveransen
Vi på
Månöga ansvarar inte för om DHL eller Postnord tappar bort ett paket under
leveransen. Om detta mot förmodan skulle hända så betalar vi
tillbaka 40% av ordervärdet till kunden som ersättning.
4. Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla
priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar
orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt
felaktigheter i priser beroende på felaktig information och
förbehåller oss rätten att justera priset.
5. Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du
som kund 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit
emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din
ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet
ska skickas till oss info@manoga.se. I ditt meddelande ska ditt namn,
din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som
returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart
och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera
produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och
skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas
välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På
återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en
summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga
värde vid använd eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten
gäller inte vid:
- Om det har gått mer än 14 dagar sedan du
mottagit din produkt.
- Om varan inte lämnas tillbaka till oss i
samma skick som den hade när den levererades till kunden.
6. Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla
produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara
skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet
med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda
felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du
returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas till
info@manoga.se omedelbart efter
att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid
reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras
till info@manoga.se där du anger
ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning
av felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera
en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i
enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för
returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten
att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig
i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid
reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna
Reklamationsnämnden, se arn.se.
7. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för
indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi
accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av
omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa
omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig,
myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från
leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar
på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör
och andra faktorer utanför vår kontroll.
8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella
tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi
garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då
en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm,
fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt
att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
9. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk
information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få
information om att cookies används. Informationen i cookien är
möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie
är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara
på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går
att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies.
Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
10. Personuppgifter
Genom att handla hos Månöga
accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina
personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar
inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din
beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till
tredjepart utan rättslig grund. Månöga är ansvarig för
behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund.
Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din
beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev
eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen
åt dina individuella behov. Nedan information är en summering av
hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen
(GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en
personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt
eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera
din beställning samt svara på frågor relaterat till din order
(kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress,
telefonnummer, e-postadress och köphistorik. Dina uppgifter lagras
så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter,
exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att
efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis
bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas
dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke
från dig.
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas
information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn,
efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att
betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören.
Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att
skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är Klarna.
10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina
beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik
information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är
förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress
och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för
avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och Postnord.
10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt
nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår
nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad
med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag
av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras
elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss
uppdatera felaktig information eller komplettera information som är
bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att
uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten
till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi
måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt
bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
Månöga
är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i
webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder
oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för
att lagra, behandla och kommunicera känslig information som
exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi
förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i
villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på
webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband
med order eller besök på webbplatsen.
12. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan
lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du
som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, searn.se.
För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål
online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se
http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande
tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen
av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och
lag.